Menu

[young wetsus]
over ons

Missie

Wetsus speelt, samen met de partners van de WaterCampus Leeuwarden, een belangrijke rol in het inspireren van kinderen en jongvolwassenen. Wij bieden programma’s voor de jeugd om te kiezen voor een wetenschappelijke of ondernemende carrière waarmee ze wereldwaterproblemen kunnen oplossen. Young Wetsus doet dat op verschillende manieren voor kinderen van tien jaar en ouder door in de klas langs te gaan en kansen te bieden aan jonge onderzoekers om in aanraking te komen met de volledige breedte van de watertechnologische wetenschappen.

Voor zowel de basis- als middelbare school bieden wij materialen en diensten aan voor leraren en leerlingen om met het onderzoek van Wetsus in aanraking te komen (Zie onze ‘Doe mee!‘-pagina voor meer)

op de basisschool

Voor de noordelijke scholen, voor leerlingen van groep 7 en 8, biedt Young Wetsus verschillende programma’s aan op niveau.

De waterprofessor: Wij zien dat jonge kinderen opvallend veel op wetenschappers lijken als het gaat om denkwijze en leren. De kleintjes testen hun hypotheses met het vergaren van data en door middel van zoektochten naar verbanden; ze leren van statistieken, informele proeven en door naar elkaar te kijken en luisteren. Om dit gedrag te stimuleren, sturen wij vanuit Wetsus onze ‘waterprofessoren’ naar basisscholen voor een driedaags inspiratieprogramma. De leerlingen krijgen te maken met vele proeven waarin ze zelf de boel mogen uitvogelen en bezoeken een watertechnologisch bedrijf of bijvoorbeeld een waterzuivering. In de afgelopen jaren zijn er meer dan 800 waterprofessorbezoeken geweest.

Het Excellence programma – 8+: Een unieke ervaring van vier lessen voor de hoogbegaafde leerling. De kinderen worden uitgedaagd om een wereldwaterprobleem op te lossen met behulp van technologie. In een van de lessen krijgen de leerlingen de kans om een dagdeel Wetsus te bezoeken en experimenten te doen in ons lab.

op de middelbare school

Samen met leraren, wetenschappers en bedrijven, vertaalt het Young Wetsus talentprogramma de watertechnologie naar een niveau dat echt past bij volgende generatie onderzoekers, zodat ook zij wat te weten komen over de impact en de toepassingen van de sector. Dit geeft ons een palet aan producten en diensten, toegespitst op middelbare scholieren. Dit doen we aan de hand van evenementen, wedstrijden, lesmateriaal en andere programma’s. Een greep hieruit:

Het Honorsprogramma: een select groepje leerlingen wordt uitgenodigd om gedurende een groot deel van het schooljaar wekelijks te werken aan hun eigen onderzoeksproject bij Wetsus, met de hulp van Wetsuspromovendi. De studenten tonen hun vondsten vervolgens op een internationale science fair. Tot drie jaar lang kunnen ze aan een project werken om met enorme diepgang kennis te maken met de wetenschap in ons onderzoeksinstituut.

De Lab experience day; Tweemaal per maand organiseren we in eigen lab een watertechnologiepracticum voor tweedeklassers. Op deze dag leren de studenten onderzoeksvaardigheden, samenwerking, buiten de lijntjes denken en initiatief te nemen.

Voor meer informatie over onze programma’s en producten, zie onze Doe mee!-pagina.

Team

Waterprofessoren:
• Jan Melein – Natuurkunde
• Jan Jurjen Salverda – Natuurkunde
• Marlieke Sietsema – Scheikunde
• Monique Suelmann – Biotechnologie
• Nienke Sinnema – Biologie

Towards an economy of value preservation | By Niels Faber

Abstract

The realisation of a circular economy has thus far unfolded under the assumption that it would fit within existing economic arrangements. In practice, we witness many circular initiatives struggling to give shape to their ambitions, let alone develop to maturity. These past months, various material recycling organisations terminated their activities, seeing virgin alternatives from other parts of the world flooding the market at prices against they cannot compete. If the transition towards a circular economy (i.e. an economy of value preservation) is to be taken seriously, a new perspective on value in our economic system seems unavoidable, as the rewriting of the rules of the economic game. At this moment, current perceptions of value stand in the way of this transition both at micro as well as macro levels. Several contours for a collective exploration of new directions of value and economic configuration that foster circular transition will be addressed.

Searching Innovation for the Common Good | By Cees Buisman

Abstract

In his key note he will conclude after a life of innovations that it is impossible that humanity will stay within the save planetary boundaries with innovation only. We should be more critical about the behaviour of the rich population in the world and more critical about new innovations that prove to be dangerous, like the PFAS crisis shows at this moment. In his keynote he will investigate how to look at the world that can stay within the save planetary boundaries, how should we change ourselves? It is clear if we only talk about the words of science and systems we miss the essential words of how we should cooperate and change ourselves. And his search for coherent save innovations. Which innovations will be save and will lead to a fair and sustainable world? And will lead to a world we want to live in.

Future-fit economic models: What do they have in common – how can they join forces? | By Christian Felber

Abstract

There is a growing number of new sustainable, inclusive, cohesive, participatory, just and humane economic models. A possible next step in the discourse about them is the comparative analysis in order to find out key commonalities, potential synergies, and “requirements” for a future-fit economic model. The author and initiator of the Economy for the Common Good provides an overview of these „new sustainable economic models“ and compares them according to underlying values, principles, and practical ways of implementation. The keynote addresses the cooperative spirit of the conference and prepares the ground for its public highlight on the eve of June 3rd, the round table with representatives of diverse future-fit economic models.

The era of postgrowth economics | By Matthias Olthaar

Abstract

The scientific debate on whether economies should always continue to grow increasingly becomes a political and societal debate. On the one hand further growth for the most affluent countries seems neither possible nor valuable, but on the other hand there is still lack of understanding and knowledge what a non-growing economy should look like and could best be governed. In this lecture we discuss various policy measures that can be realistically implemented, take into account government finances and aim at a higher quality of life despite a non-growing economy.

Democratic principles for a sustainable economy | By Lisa Herzog

Abstract

Democracy is under pressure, and less and less able to stir the economy into a sustainable direction. Therefore, to stabilize democracy and to make possible the socio-ecological transformation of the economy, democratic principles need to be implemented directly in the economy. This is not only a matter of morality, but also has practical advantages. Democratizing the economy can increase legitimacy and take advantage of the “knowledge of the many” to accelerate the transformation. Democratic practices, especially deliberation, allow bringing together different forms of knowledge, which is crucial for the local implementation of principles of social and ecological sustainability. This talk explores what this idea means in more concrete terms, from democratic participation in the workplace to the democratization of time.

Market, state, association, and well-being. An historical approach | By Bas van Bavel

Abstract

Over the past decades, markets have conventionally been seen as the best instrument to stimulate economic growth and enhance prosperity and well-being. The automatic link between markets and economic growth is increasingly questioned, however, as well as the automatic link between economic growth and enhancement of well-being. This has led to attempts to capture well-being development more directly than through GDP per capita figures and has produced a more variegated picture of well-being growth. Also, this has led to a shift of focus to other coordination systems than the market, as primarily the state but increasingly also the association. Analyses of the historical record suggest that especially the latter could be a vital component in future well-being.